Sök
  • Nella Lisserow

6 tips för att jobba hemifrån

Det är inte alla som tycker att det är lätt att jobba hemma. Det finns väldigt många distraktioner, det kan kännas enklare att ordna med tvätten eller fastna på Facebook exempelvis. Här kommer några snabba tips för att hålla motivationen i chack.


1. Bestäm vilken tid arbetsdagen börjar och klä på dig

Förslagsvis kanske du börjar arbeta klockan 9, kliv upp, ät en god frukost och gör dig i ordning i lugn och ro precis som att du ska ha en vanlig arbetsdag. Självklart går det bra att sitta i mjukisbyxor men jag tycker det här med att klä på sig "vanliga kläder" ändå hjälper psyket att ställa in sig på jobb.


2. Planera in lunch och raster

Det här kanske faller sig mer naturligt när du är på en arbetsplats. Hemma kan det dock lätt flyta ihop. Planera när du vill äta lunch, och även raster. Vi kan ändå inte hålla fokus konstant i 8 timmar.


3. Planera uppgifterna

Skriv en to do-list. Om du behöver, skriv i block vilka tider du ska göra saker, exempelvis "9-9.30 svara på mail". Eller "14-16 arbeta med x presentation".




3. Ta en promenad

Passa på att ge dig ut i dagsljuset, ta en promenad och andas. Vi är inga maskiner! Ett ypperligt tillfälle att komma ut och slappna av lite.


4. Förbered dig på distraktioner

Stäng av notiser i mobilen, pausa de där messenger-konversationerna. De kan du roa dig med på dina inplanerade raster om du vill.


5. Boka in videosamtal med kollegor/kunder

Det är lätt att vi fastnar i långa mailslingor eller chattar. Vilket såklart är smidigt, men för motivationens skull kan det vara härligt att få in det sociala och stämma av saker via ett videosamtal.


6. Belöning!

Se till att ha något efter jobbet som motiverar dig till att hålla din rutin. Allt i från att få sätta dig i soffan och kolla på Netflix, till att laga god mat, träna, läsa en bok eller googla på fiskar - whatever floats your boat.




226 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla