Sök
  • Nella Lisserow

Nu finns tiden som du har sagt inte finns - våga drömma!

Vi lever minst sagt i en utmanande tid. Ingen har undgått det som sker i världen och hur det påverkar vår vardag. Efter diskussioner med nära och kära inser jag att det finns en uppsjö av olika känslor och tankar som far genom kropp och huvud just nu.


En del njuter av att få arbeta hemifrån, och njuter av den extra tiden som finns för sig själv eller familj och vänner. Andra tycker det är påfrestande och tråkigt att behöva sitta hemma.


Jag fick en gång frågan vad jag skulle göra om jag hade en extra dag i veckan, alltså om veckan utökades med en dag till - vad skulle jag göra av den dagen? Jag vill minnas att jag svarade att jag skulle ut i naturen/hålla på med djur mer. "Varför gör du inte det nu då?" frågade personen mig. "Det handlar väl om tid och prioritering" sa jag. Denna enkla fråga gav mig dock lite mer insikt om hur jag levde mitt liv då.


Nu när många fler arbetar hemifrån så sparas för många flera timmar i veckan på exempelvis restid. Vad gör du av den här extra tiden som har frigjorts?


Även om du kanske inte kan resa, gå till gymmet eller ta dig runt på samma sätt som tidigare. Har du fått några andra insikter under den här tiden?




Många jag har pratat med som drömmer om att starta eget eller börja frilansa säger att de heller inte har tiden att starta upp, sätta sig ner och reflektera, göra research och andra (bort)förklaringar till varför det inte har gått. Nu har många lite extra tid att använda, passa på att utnyttja den tiden väl! Istället för att sitta hemma och känna att det känns tråkigt att vara hemma, passa på att drömma och planera för framtiden!


Här kommer några tips för att komma igång med dina drömmar.


  • Reflektera över hur du känner idag, och skriv gärna ner det. Därefter, skriv ner hur du önskar att känna i framtiden.

  • Gör en visionboard

  • Skriv ner en bucketlist på saker du vill göra i ditt liv (stort och litet)

  • Måla upp en drömbild av ditt liv

  • Ta en promenad och sätt dig ner på en lugn plats och låt tankarna leva sitt eget liv. (Skriv ner eventuella idéer i din telefon.)

  • Är du ännu mer strukturerat lagd? Skriv ner det du vill ha gjort i excel och gör ett system!

Viktigt är dock att du lägger undan prestationsprinssessan/prinsen inom dig och låter barnet få komma fram. De här övningarna handlar inte om att något måste vara helt perfekt och rimligt. Låt ditt inre barn komma fram. Märker du att prestationsångesten kommer smygande, registrera känslan/tanken och säg högt/tänk istället "det var en tokig tanke, nu fortsätter vi".


Oavsett hur du väljer att drömma, lägg gärna tid efteråt på att reflektera över hur det här kändes i dig. Vad gjorde det med ditt humör? Dina tankar? Din kropp?

Lycka till!


60 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla